Svar på era frågor och funderingar

Tips till dom som vill modella, alltså saker som du säger/gör osv med dina modeller, vad man bör tänka på osv.
Jag har inte så mycke tips jag kan komma med, det är väl ett plus om man trivs framför kameran men det är inget måste. Jag fotar den som vill och det spelar inge roll om man är kort, lång, smal, tjock, lila, orange, kamera van eller inte. Jag tycker att det är viktigt att både jag som fotograf och modellen/erna är nöjda med allt och jag gör inget som man inte vill göra så man kan säga nej till mina idér. Och modellerna får gärna komma med förslag på poser eller platser. Det jag brukar säga till modellerna på plats är mest om dom ska titta åt ett visst håll eller hur dom ska sitta eller ligga, lite småsaker sådär. Ett tips jag kan komma med är kanske att innan vi har fotograferingen kan man kolla runt i tidningar, internet osv där modeller posar och se hur dom gör för att få lite inspiration.

Vad vill du göra i framtiden?
I framtiden skulle jag gärna vilja ha en egen studio och atalje någonstans, skulle vara riktigt coolt att ha sina bilder i ett skyltfönster och en hängande skylt där det stod Fotograf Petra på eller något. Men först så skulle jag gärna gå en utbildning inom foto och lära mig mer om det.

Har du några fototips för de som inte har en systemkamera?
Kan tyvärr inte så mycke om kompaktkameror, men håller man på och funderar på om man ska köpa en systemkamera eller en kompakt och har råd med en systemkamera så skulle jag rekomendera att köpa en sådan då det går att göra så mycke mer och även få lite bättre kvalitet på bilderna. Fotograferandet blir mycke roligare med en systemkamera enligt mig, men det är en smaksak. Lite fototips från mig och det spelar ingen roll vilken kamera du har är väl att ta många bilder även om det är på samma motiv och testa olika vinklar, sätt dig ner på huk, lägg dig ner på mage eller rygg, klättra upp i ett träd om det så behövs, det är bara fantasin som tar stopp, våga chansa. Och sen att inte lägga motivet direkt i mitten av bilden utan lite på sidan för då gör det bilden lite mer roligare att titta på än om man tar en bild på tex en vän och man står precis framför personen och lägger denna i mitten på bilden. Var inte så snabba att trycka av, utan kolla lite extra på hur bilden kommer att se ut för man ser ju på ett ungefär hur bilden kommer att bli i sökaren eller i displayen, är det något som stör i bakgrunden och har jag motivet i mitten, kan jag testa någon kul vinkel här. För att sammanfatta det hela så våga testa och ta många bilder, det är bättre att ha för många än för lite för det är inte alltid man kan göra om det.

Ändrar du mycket på dina bilder i PS eller om det bara är små justeringar?
För det mesta ändrar ja inte alls mycke i ps, det mesta görs ju i kameran och jag förstärker bara bilden i ps som färgerna, ljuset och lägger till lite kontraster om det behövs. Och tar ibland bort finnar och annat som stör i bilden. Och ibland gör jag ingenting då bilden blev så bra direkt. och sen så gör jag ju självklart om bilder till svart/vit eller i sepiaton osv ibland också. Men jag brukar inte göra så mycke, det ska ju vara verkligt också. Här nedan kan ni se en före och efter bild och på just denna så tog jag ner färgerna då jag tyckte att det passade till bilden.

(Klicka på bilden för att se den större)
KLICK










Skulle vilja se mer av dina katter. Kattälskare som man är ;P
Har tyvärr inga nya bilder på katterna än, men återkommer så fort jag har det. ;)

Skulle vilja se lite mer "bakom kulisserna" om när du får till dina ursnygga foton?
Ska försöka fixa det nästa gång jag fotar ;)

Jag hade tyckt det var roligt o veta lite mer fakta om foto / fototekniker
Vad för slags fakta hade ni velat veta? kommentera gärna i inlägget.

Kommentarer
Postat av: Stookiglia

Aww! Vad sött det lät med att du fotar vem som. Till och med de som är lila eller orange. Tihi!



Kul att se hur dina bilder ser ut innan och efter. Kul också med en som inte ändrar för mycket i PS. Du tar ju verkligen bra bilder ändå. Och exemplet du visade, jag håller med att den passade bättre som du gjorde om den. Fler kalla toner.

2008-12-18 @ 21:53:17
BLOGG: http://punchpralinen.blogspot.com
Postat av: Maria - f a s h i o n s t a r s ☆

älskar din juliga design =)



och intressant att läsa! riktigt smart att du gjorde bilden "kallare" då det passade mycket bättre i temat =)

2008-12-19 @ 13:54:05
BLOGG: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: niffin

Citat: "Jag hade tyckt det var roligt o veta lite mer fakta om foto / fototekniker

Vad för slags fakta hade ni velat veta? kommentera gärna i inlägget."



Det var jag som frågade & tycker att du gett mycket tips i dina andra svar. Jättekul & intressant läsning! (Kanske kunde vara kul med ett fototricks- eller efterbehandlingstips någon gång. Om man får önska sig alltså ;)

2008-12-19 @ 14:54:49
BLOGG: http://enmenettlejon.blogspot.com/
Postat av: Petra

Ska se vad jag kan göra niffin ;)



Tack ni andra ;)

2008-12-20 @ 19:04:03
BLOGG: http://thecrapshack.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

*Inga stötande kommentarer är tillåtna
*Ingen reklam tack!
*Alla svar görs i samma inlägg, undantag kan förekomma.
*Vill du bli fotograferad? Mejla mig!
*Tack för din kommentar!
/Petra

Ditt namn var?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Ses bara utav mig)

Din blogg/hemsida:


Vad har du på hjärtat då?:

Trackback
RSS 2.0
kommer strax..